PROIECTUL EUROPEAN “YOUTH IN ACTION”
Coordonator:
Prof. Dr. Laszlo Alexandru
Elevii şi profesorii implicaţi în proiect provin
din şcoli statale central-europene, în care se predă limba
italiană. Proiectul “Youth in Action” beneficiază de finanţare
europeană (27.000 Euro), la care se adaugă subvenţia oferită
de autorităţile locale ale Provinciei Pesta (Ungaria).
Întîlnirea pregătitoare a Programului “Youth in
Action” s-a desfăşurat în perioada 5-8 noiembrie 2010, la Pontassieve
(Italia) şi a fost coordonată de prof. dr. Beatrice Tottossy
(responsabila studiilor de licenţă şi masterat italo-maghiare
din cadrul Departamentului de limbi, literaturi şi culturi comparate a
Universităţii de Studii din Florenţa). Participanţii s-au
familiarizat cu regiunea vizitată, cu realităţile locale, cu
structurile de învăţămînt şi clădirile celor două
şcoli italiene, cu profesorii şi elevii întîlniţi la faţa
locului.
La discuţiile privind configurarea proiectului “Youth
in Action” au participat: prof. Giulio Mannucci (director Istituto Statale
Superiore “
Din partea Universităţii din Florenţa au
participat: prof. dr. Beatrice Tottossy, prof. Kapacsy Kinga (lector de limba
maghiară al Universităţii din Florenţa), Alessandra Berardi
(absolventă a secţiei de studii italo-maghiare), Tania Spano
(asistentă Comenius şi fostă profesoară la Székesfehérvár,
Ungaria).
Profesorii din cele cinci şcoli vizitatoare au fost
însoţiţi, fiecare, de cîte o elevă sau un elev, care
urmează să coordoneze activitatea colegilor lor implicaţi succesiv
în desfăşurarea proiectului.
Concluziile discuţiilor au dus la identificarea a
cinci teme comune de cercetare, care vor fi reflectate informatic, într-o
secţiune specifică, pe site-urile şcolilor participante. Totodată
se va institui o reţea internet, de colaborare între elevii şi
profesorii implicaţi. Rezultatele activităţilor de cercetare vor
fi prezentate în cadrul unui “Youth Campus”, ce va fi organizat la Pontassieve,
Italia, în luna martie 2011 şi la care vor participa cîte cinci elevi
şi profesorul coordonator, din cadrul şcolilor partenere.
Temele de cercetare sînt următoarele:
1) LIMBA
COMUNĂ – “Pe urmele cuvîntului «Amore», în dicţionar şi în
activitatea umană”. Este vorba despre
o cercetare aplicată asupra faimoaselor dicţionare florentine
elaborate de-a lungul secolelor de Accademia della Crusca şi disponibile
on-line (http://www.accademiadellacrusca.it/index_eng.php). Elevii
de liceu, sprijiniţi de studenţii Universităţii din
Florenţa, vor desfăşura o activitate comună, în cadrul unor
“cercuri virtuale”, privind identificarea cîmpurilor semantice şi a
posibilităţilor analogice oferite de evoluţia termenului “Amore”
în italiană.
2) LIMBA
(MUZICALĂ) COMUNĂ – “Rock şi Interculturalitate”. Pe baza experienţei recente a unei formaţii rock
a tinerilor italieni, care se inspiră inclusiv din poezia clasică
(Dante, Petrarca etc.), se va realiza o activitate de prezentare a conexiunilor
dintre muzica adolescenţilor şi valorile culturale europene, cu
focalizarea asupra unei formaţii reprezentative.
3) MEMORIA
(CULTURALĂ) COMUNĂ – “Renaşterea italiană – un model în
prezent?”. Tema îşi propune să
scoată în evidenţă influenţa Renaşterii italiene
asupra realităţilor culturale (literare, istorice, arhitecturale
etc.) care se pot regăsi azi, la faţa locului, în diverse spaţii
geografice europene.
4) MEMORIA
(ISTORICĂ) COMUNĂ – “În căutarea istoriei comune… 1945: Italia;
1956: Ungaria; 1968: Cehoslovacia; 1989: România şi
5) VIITORUL COMUN – “Forever Young? Imagini şi proiecţii despre viitor”. Este subiectul cel mai limpede
orientat către aşteptările şi aspiraţiile tinerilor,
care va solicita imaginaţia elevilor şi capacităţile lor de
sinteză.
Desfăşurarea Programului european “Youth in Action” beneficiază de sprijinul ştiinţific
al grupelor de studenţi ai secţiei maghiară-italiană, din
cadrul Universităţii din Florenţa, Italia.
Un alt grup vizat de desfăşurarea proiectului
este legat de copiii comunităţilor italo-române, italo-maghiare
şi italo-slovace, care frecventează cursurile celor două
şcoli din Pontassieve. Prin implicarea copiilor respectivi, precum şi
a comunităţilor de români, maghiari şi slovaci stabiliţi în
Italia, se doreşte încurajarea păstrării identităţii
lor naţionale şi a valorilor lor culturale de provenienţă,
încetinirea proceselor de asimilare la realitatea italiană,
menţinerea bogăţiilor etnice şi lingvistice specifice.
Demararea Programului “Youth in Action” reprezintă, în
opinia profesorilor organizatori, punctul de pornire pentru o colaborare
internaţională de durată, între cele şapte şcoli
implicate (2 din Italia, 2 din România, 2 din Ungaria, 1 din Slovacia).
Partenerii îşi exprimă deplina disponibilitate de a participa, în
baza experienţei dobîndite, la configurarea ulterioarelor
modalităţi de colaborare, inclusiv prin candidatura comună, în
vederea obţinerii de noi finanţări europene pentru alte proiecte
cu caracter educativ.